dinsdag 24 april 2007

Vertaling uit het boek: "Amma, The Divine Mother".

Cursist: Amma, Ik wil heel erg graag een hoge staat van bewustzijn bereiken. Ik voel me beroerd en vermoeid door de negatieve gedachten die op dit moment in mijn bewustzijn rondspoken.

Amma: Een hoge staat van bewustzijn is niet noodzakelijker wijs vrij van negatieve gedachten. Wat jij negatief noemt is gewoon een onderdeel van het bestaan. Geen enkele hoeveelheid spirituele oefeningen is in staat de stroom van negatieve gedachten te stoppen. Aangezien het menselijk lichaam, de geest en het hele systeem ontworpen zijn om te overleven, is angst een onderdeel van het menselijke bestaan. Uiteindelijk wordt elke vorm van negativiteit uit angst geboren.

Cursist: Amma, betekent dat, dat zelfs een verlicht persoon negativiteit en angst ervaart?

Amma: Iemand die verlicht is heeft ook negatieve gedachten. Het verschil is dat jij er in verstrikt raakt en een verlicht meester niet. In een verlicht iemand is er geen “persoon” aanwezig die de gedachten bezit. Vandaar dat negatieve gedachten enorm zijn gereduceerd in iemand die verlicht is.

Cursist: En hoe zit het dan met angst Amma?

Amma: Verlichte mensen ervaren zo af en toe ook angst, maar anders dan bij jou is die angst meer biologisch van aard. Verlichte mensen moeten óók fysiek zien te overleven, net als jij. Vandaar die fysieke angst. Zij ervaren echter nooit psychologisch angst.

Cursist 2: Amma, gedurende het proces dat ik hier onderging, kon ik zien dat mijn gedachten niet mijn gedachten zijn en dat mijn lichaam niet mijn lichaam is. Ik wil U daarvoor bedanken.

Amma: Zag je niet dat de toestand van jouw bewustzijn ook niet jouw toestand van bewustzijn is. Hij werd aan jou gegeven. Het is een genade en niet iets dat je bereikt hebt.

Een cursist: Amma, het aantal ontevreden mensen dat om raad vraagt groeit met de dag. Wat voor raad moeten wij hen geven?

Amma: Ontevredenheid komt voor bij succesvolle mensen alsook bij mensen die niet succesvol zijn. Maar er is een verschil tussen beide groepen. Bij de niet succesvolle mensen komt ontevredenheid voort uit psychologisch lijden, dat een gevolg is van angst, onzekerheid of frustratie. De succesvolle mens lijdt aan ontevredenheid omdat hij op zoek is naar een hogere zingeving in het leven.

De cursist: Maar Amma, wat is dan het pad dat voor beiden leidt naar bevrijding.

Amma: Degene die nog niet zijn levensdoel of het juiste werk heeft ontdekt, is vatbaar voor zinloze psychische activiteit. Vandaar dat hij zich moet beschermen door zich te focussen op zijn werk, hetgeen hem mogelijkerwijs kan leiden naar de toestand van ontwaken. Van de andere kant is het zo dat de succesvolle mens het pad van dienstbaarheid moet bewandelen om een vorm van ontwaken te ervaren.

Een andere cursist: Amma, ik verafschuw menselijk gezelschap, Ik houd van eenzaamheid.

Amma: Is het werkelijk voor je mogelijk om volledig onafhankelijk te zijn en alleen voor jezelf te leven? Dat is onmogelijk, omdat je afhankelijk bent van de mensen om je heen. Je bent afhankelijk van hen voor je overleven en voor je vreugde. Als je niet iemand hebt die om je geeft of iemand waarvan jij kunt houden, wat voor bezieling kan er dan plaatsvinden, wat is dan de zin van schoonheid en succes? Het zijn de mensen om ons heen die betekenis aan het bestaan geven. Alleen al door hun aanwezigheid wordt alles vibrerend, of het nu een tempel is, een huis of een instelling. Dat is de reden waarom materialistisch ingestelde mensen er van houden om vrienden te hebben en familieleden. Een zoeker naar waarheid hunkert ernaar gerealiseerde meesters te ontmoeten en mensen die ook op zoek zijn. Uiteindelijk is het ook God die zich verheugd in het gezelschap van zijn aanbidders.

Geen opmerkingen: